Od vstupní brány k domu je prostor, který se odedávna nazývá dvorem. Je důležitý zejména pro vytváření prvního dojmu z celkového pojetí našeho obydlí. Většinou je na něm chodníček k domovním dveřím i příjezdová cesta ke garáži. Důležitá je i rostlinná výzdoba. Mohou zde být květinové záhony, okrasné keře či stromy a také rostliny v přenosných nádobách. Úpravy okolí domu mohou mít mnoho podob.
Dvůr může být travnatý, pokrytý štěrkem, vydlážděný anebo můžeme materiály kombinovat. Volba materiálu pro úpravu kolem domu je zcela individuální, výsledek závisí na mnoha faktorech.
Zatravněný dvůr
Nejjednodušší úprava dvorku je zatravnění, s cestičkou z velkých nášlapných kamenů nebo betonových bloků. Ty do trávníku zasadíme tak, že odstraníme drny velikosti kamene a na jejich místo šlapák zasadíme, případně ho, je-li příliš vysoký, ještě trochu zahloubíme. Tak pokračujeme – kámen po kameni. Trávník udržujeme hustý a pokud možno bez plevelů.
Štěrk
Dvůr pokrytý štěrkem vypadá upraveně a není náročný na údržbu. Velikost kamínků štěrku se nabízí od 2 do 25 mm, výběr je i v barevných odstínech, takže můžeme vytvářet originální obrazce. Barevný štěrk vzniká drcením železitých, vápencových, sopečných a břidličnatých hornin, k mání jsou odstíny černý, světle a tmavě červený, bílý, šedý a tmavě šedý, žlutý. Takže není problém vybraný odstín sjednotit s barvou obrubníků nebo barvou fasády domu. Plochu dvora vyčistíme, odstraníme kameny i plevele a půdu udusáme. Snažíme se docílit mírného sklonu směrem od domu, aby dešťová voda mohla volně odtékat. Na takto připravenou plochu položíme rohože z geotextilie, která zabraňuje pronikání štěrku do půdy. Na ni nasypeme asi 6 cm vysokou vrstvu štěrku. Terén urovnáme hráběmi. Množství štěrku potřebné k pokrytí celého dvora závisí na jeho rozloze, požadované síle vrstvy štěrku i jeho hustotě. Neměli bychom zapomenout na obrubník, který drží štěrk pohromadě.
Oblázky
Mimořádně dekorativní je plocha vyskládaná z oblázků. Máme-li je snadno dostupné ve velkém množství, rozhodně se můžeme pokusit vyskládat třeba alespoň část plochy dvora. Stejně jako v předchozím případě plochu vyčistíme, vyspádujeme a udusáme. Oblázky klademe nejlépe do cementového lože. Vytvoříme si z prken bednění, nalijeme do něj namíchaný cement a sestavujeme oblázkové mozaiky. Pracujeme po malých částech, záleží na to, jak rychle dokážeme mozaiku tvořit, aby cement neztvrdl. Jinou variantou je, že vytvoříme obvod z dlažebních kostek a oblázky vtlačujeme do pískového lože.
Dlažba
Máme-li dvorek menší, můžeme ho pokrýt dlaždicemi nebo dlažebními kostkami, které by měly odpovídat stylu průčelí domu. Dlažba z přírodních kamenů, porfyru, bílých burgundských kamenů, čediče, žuly nebo pískovce není nikdy jednotvárná – je vyrobena z ušlechtilého materiálu. Může být skvrnitá, proužkovaná, žilkovaná nebo křišťálově lesklá. Barva získává s postupem času patinu. Kamenné nebo betonové dlažební kostky mají různé formy, barvy a velikost, a umožňují tak vytvářet rozličné motivy: diagonály, křížové motivy, růžice a jiné. Na obrubníky je vhodné použít stejný materiál. Obrubníky ohraničují daný prostor a slouží k vytváření kanálků na odvod vody.
Zámková dlažba
Ještě rozmanitější výběr nabízí zámková dlažba. Jejím základem je většinou beton s příměsemi zbarvujících granulí. Může mít protiskluzový charakter. Dlažební kostky mají různé velikosti, nejběžnější rozměr je 11 x 9 x 5–10 cm. Na dvoře, po kterém projíždějí lehčí vozidla, je potřeba vydláždit příjezdovou cestu kostkami o výšce nejméně 6 cm, pro vozidla těžší musíme použít minimálně výšku 8 cm. Na dvůr, kam auta nejezdí, nám stačí dlažební kostky o výšce 5 cm.
Postup dláždění
Dlažební kostky pokládáme na lože z písku nebo betonový podklad. Pravidelnosti motivů docílíme umístěním kolíčků mezi dlažební kostky. Pro spárování použijeme nejlépe polymerní písek (směs kalibrovaného písku a tmelu), který je odolný proti prorůstání plevelů, proti invazi hmyzu, mrazu a dešti. Toto pojidlo se aplikuje nasucho a tvrdne po zavlažení. Zámkové betonové dlažební kostky zapadají jedna do druhé. Kladou se do pískového lože. Tvar do S nebo H vylučuje boční pohyb a umožňuje i průjezd těžkých vozidel.